Dlaczego po zatankowaniu wysokooktanowego paliwa nie czuję wzrostu osiągów?

super-1408490_1280

 

Benzyna 98 zawiera duże ilości dodatków podnoszących liczbę oktanową. Konkretnie jest to ok. 10% eteru metylo-tert-butylowego o liczbie oktanowej (badawczej) 116. Jednocześnie jego wartość opałowa wynosi zaledwie 35 MJ/kg, podczas gdy benzyny 43 MJ/kg.
Mówiąc obrazowo w 98 „jest mniej benzyny w benzynie”.

Po co więc jest w sprzedaży paliwo wysokooktanowe?

Bo spala się wolniej (mniej wybuchowo).

Niektóre silniki  – np. wysilone, o wysokim stopniu sprężania, mają ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu tylko do paliwa wysokooktanowego. Spalanie paliwa  95 w takim siniku odbywałoby się wybuchowo i uszkodziłoby go.  Przyrost mocy ze wzrostu stopnia sprężania jest większy niż spadek wywołany niższą wartością opałową paliwa 98.

Są też  silniki z  czujnikiem spalania stukowego, które mogą przyspieszać zapłon, jeśli są zasilane lepszym paliwem.  Często także w silnikach doładowanych – silnik może zwiększać ciśnienie doładowania, jeśli czujnik spalania stukowego  „wykryje” lepsze paliwo. Wtedy paliwo wysokooktanowe przełoży się na poprawę osiągów.

W przypadku silników wolnossących nastrojonych do paliwa 95-oktanowego testy  na hamowniach wykazują kilkuprocentowe pogorszenie osiągów.  Jednak takie paliwo poprzez wolniejsze spalanie powoduje, że często silnik chodzi ciszej  i  wielu kierowców subiektywnie odczuwa to jako „lepiej”, choć niestety kilka koni ucieka…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.